Rīgas Futbola skolas rekomendācijas audzēkņiem

Rīgas Futbola skolas rekomendācijas audzēkņiem2017-01-05T18:37:17+02:00

Sadzīves režīms

Racionālā dienas kārtība nodrošina jauna sportista pilnīgu organisma spēju atjaunošanos, sekmē veselības nostiprināšanos, fizisko spēju attīstību, augstu sportisku rezultātu sasniegšanu un labus sasniegumus mācībās.

Dienas kārtība jāplāno tā, lai nodrošinātu pietiekoši daudz laika visiem tās komponentiem:

  • Mācības skolā;
  • Treniņnodarbības (nodarbību skaits nedēļā atbilstoši vecumam);
  • Mājas darbi;
  • Brīvais laiks, atpūta;
  • Racionālās un regulārās ēdienreizes (4-5 reizes, nelielas porcijas);
  • Ilgstošs un pilnvērtīgs miegs (vēlams 8-9 stundas).

Jābūt pareizai dažādu darbības veidu mijiedarbībai, kas savukārt nepieļauj organisma noguruma iestāšanos.

Uzturs

  • Bērniem un pusaudžiem, kuri regulāri sporto, ikdienas uzturā ir nepieciešams lielāks enerģijas daudzums;
  • Pilnvērtīgs uzturs sekmē muskuļu masas augšanu un atjaunošanos;
  • Sagatavojot ikdienas uzturu, ir jāievēro:
  • Daudzveidība produktu izvēlē, pievēršot uzmanību visām produktu grupām;
  • Vēlamas vairāk nekā trīs ēdienreizes, jo pārāk liels ēdiena apjoms vienā maltītē rada smagas sajūtas;
  • Brokastis ir obligāta ēdienreize.
  • Produkti, kas jāiekļauj jauno futbolistu ēdienkartē: dažādas putras, piens, biezpiens, skābpiena produkti, zupas, zivs, rieksti, gaļas produkti, žāvēti augļi, svaigi augļi un dārzeņi, dabīgās sulas, minerālūdens;
  • No ēdienkartes jāizslēdz produkti, kas satur daudz ķīmisko piedevu: čipsi, gāzēti saldi dzērieni, neveselīgi našķi;
  • Ēdienreizei  jābūt vismaz trīs stundas pirms treniņa;
  • Īsi pirms treniņa var uzkost „musli” batoniņu, nedaudz šokolādes vai ko citu saldu;
  • Treniņa laikā, atkarībā no laika apstākļiem, nodarbības ilguma un intensitātes, vēlams padzerties ik 20—30 minūtēs;
  • Vislabākais dzeramais ir negāzēts ūdens;
  • Adekvāts uzturs un pietiekama organisma apūdeņošana ir pamats spēka un izturības pilnīgākai izpausmei un labāka rezultāta sasniegšanai.

Gatavošanās sacensībām

Sacensības jaunu sportistu dzīvē, kas grib sasniegt augstus sportiskus rezultātus ir obligāts pasākums. Ir vairāki faktori, kas ir svarīgi veiksmīgās gatavošanās procesā:

  • Svarīgi būt morāli un fiziski gatavam sacensībām;
  • 1-2 dienas pirms sacensībām samazināta treniņu intensitāte;
  • Nemainīgs sadzīves režīms;
  • Pareizs sabalansēts uzturs sagatavošanās periodā;
  • Pietiekami ilgs un pilnvērtīgs miegs;
  • Konkurentu spēju analīze;
  • Ticība savām spējām;
  • Gatavība atzīt un labot savas kļūdas.

 Atjaunošanās pēc slodzēm

Kvalitatīvas atjaunošanās nodrošina organisma funkcionālo spēju paaugstināšanos, lai nākamajā treniņā nogurums iestātos vēlāk.

Lai pēc fiziskām slodzēm notiktu pilnvērtīga un ātra organisma atjaunošanās, būtiski ir vairāki faktori:

  • Regulārs treniņu režīms ar piemērotu fizisko slodzi;
  • Atsildīšanās pēc fiziskas slodzes;
  • Racionāls un sabalansēts uzturs, tai skaitā ūdens uzņemšana;
  • Pietiekami ilgs miegs;
  • Atjaunošanās procedūras – masāža;
  • Atjaunošanās līdzekļi- vitamīni un minerālvielas, tos nozīmē sporta ārsts.

Aizliegtās vielas

  • Smēķēšana, alkohols, narkotikas nav savienojami ar sportu;
  • Alkohola lietošana un smēķēšana nodara cilvēka organismam neatgriezeniskos bojājumus;
  • Narkotiku lietošana izraisa neglābjamu postu gan pašam indivīdam, kas lieto narkotikas, gan cilvēkiem, kas ir viņam apkārt;
  • Sporta noteikumi aizliedz dopinga vielu un metožu lietošanu.